-
Váš nákupný košík je prázdny!
Pri osobnom stretnutí so zákazníkmi sa vždy pýtame klienta na tieto dôležité informácie:
Kde budete bicykel používať?
Bude Vám stačiť iba jeden prevod?
Aký typ brzdenia Vám vyhovuje? Nožný typ s jedným prevodom alebo s tromi a viac prevodmi?
Ak jazdíte v teréne alebo po poľných cestách, využijete celoodpružený bicykel alebo stačí predná odpružená vidlica?
Vždy sa snažíme vybrať pre zákazníka preňho ideálny bicykel. Ideálny neznamená ten najdrahší, ale taký, ktorého funkcie klient naplno využije a bude mať radosť z bicyklovania. Treba si aj uvedomiť, že bicykel si nekupujeme každý deň a je vhodnejšie si kúpiť bicykel aspoň s tromi prevodmi, ako jednoprevodové prevedenie bicykla. Cenový rozdiel hlavne pri mestských bicykloch je často minimálny, ale rozdiel vo výbave a v bicyklovaní je citeľný. Celá ponuka bicyklov je na stránke prehľadne rozdelená do jednotlivých kategórií bicyklov. Stačí si vybrať danú kategóriu, následne farbu, výbavu a bicykel je na ceste k Vám.
Základné typy bicyklov:
Horské bicykle (MTB)
Populárne kategórie bicyklov pre nadšencov, ktorí vyznávajú jazdu v teréne,
prevažne mimo cesty. Vďaka vývoju v posledných rokoch môžeme za jeden z
poznávacích znakov považovať kotúčové brzdy, s ráfkovými brzdami sa stretnete
pri nových horských bicykloch zriedka. Rámy MTB bicyklov sú nižšie, často veľmi
rôznorodo tvarované. kategória sa ďalej delí na bicykle podľa druhu použitia:
Bicykle s prednou odpruženou vidlicou (Hardtail)
Do tejto skupiny bicyklov patria bicykle od športových-na
rekreačné vyžitie v prírode, až po pretekárske super ľahké stroje určené
pre náročných jazdcov. Do tejto spoločnosti patria aj MTB bicykle určené na
dirt/street a fourcross. Tieto sú určené na zábavu pre mladšiu vekovú
skupinu.
Bicykle celoodpružené (Full)
Tieto bicykle sa ďalej delia na rôzne typy podľa zdvihu
odpruženia. Bicykle s menšími zdvihmi (100-120mm) sú určené prevažne na
rekreačné, športové alebo pretekárske nasadenie. Bicykle s vyššími zdvihmi
(120-160mm) patria do kategórie all mountain a enduro, ide teda o bajky pre
vyznávačov náročnejšieho terénu. Na najdivokejšiu jazdu z kopca sú určené
zjazdové alebo freeride bicykle, vďaka zdvihom až okolo 200mm si na nich môžete
dovoliť naozaj veľké veci ... Nie je to len zdvih odpruženia, čo rozdeľuje
horské bicykle na jednotlivé druhy. Bicykle sa líšia geometriou, typmi plášťov,
systémom pruženia, tvarom a šírkou riadidiel, materiálmi rámov atď.
26/27,5/29“bicykle
Jedným z charakteristických znakov MTB boli donedávna
26''kolesá. Vývoj však nemožno zastaviť a tak sa objavili 29'' a 27,5"
kolesá. 29“ kolesá sú nepochybne v súčastnosti najväčším fenoménom
v horskej cyklistike. Sú lepšie, alebo je to reklamný ťahák? Po
skúsenostiach a testovaní, môžeme povedať, že pre určitú skupinu jazdcov
a pre určité druhy terénov sú 29“ bicykle prínosom. Testovaním sa
zistilo, že 29“ bicykel je na rýchlej trati, ktorá nemá náročné výjazdy
a zjazdy, rýchlejší o 30“ na každú hodinu jazdy. Takže pre koho je
26“ a 29“ bicykel?
26“ bicykel je v teréne obratnejší, lepšie
zvláda prudké a pomalé výjazdy, má lepšiu manévrovateľnosť
v trialových chodníkoch a v prudkých zákrutách. Má nižšiu
hmotnosť.
29“ bicykel je v teréne kľudnejší, lepšie
zvláda nerovnosti, má menší uhol nájazdu na prekážky, má väčšiu
zotrvačnosť. Je jednoznačne určený pre kľudnejšie jazdy a pre
vyšších jazdcov. Po výmene terkingových plášťov môžete ich využiť aj na
cykloturistiku.
Terén |
29“ |
26“ |
Dlhé a ľahké stúpanie |
Veľmi kľudný |
Skôr priemerný |
Prudký a pomalý výjazd |
Stráca rýchlosť, ťažšie sa rozbieha |
Obratný, lepšie udržuje rýchlosť |
Stúpanie v tobogáne |
Jednoznačne istejší |
Trochu neistý |
Dlhý ľahký zjazd |
Kľudný, rýchly a bezpečný |
Bezpečný, ale predsa trochu nervóznejší |
Koreňovo-kamenistý zjazd |
Nerovnosti hladí, je kľudný |
Zábavnejší, ale treba viac dávať pozor |
Singletrail, veľa zákrut |
Kľudný, avšak trochu lenivejší do zákrut |
Hravejší, ľahšie ide do zákrut |
Krosové bicykle a trekingové bicykle
Správna voľba pre tých, ktorí chcú bicykel na výlety a do ľahšieho terénu s
prevahou spevnených ciest a cyklotrás. Charakteristické sú vzpriameným
pohodlným posedom a 28''ráfiky s užšími plášťami s nevýrazným
vzorom. Na rámoch nájdete návarky pre nosiče, blatníky, stojany
a pod. Prevody týchto bicyklov sú podobné ako na horských bicykloch, vďaka
tomu sú schopné prejsť aj kopcovitý terén. Krosové bicykle sa od
trekingových líšia športovejším poňatím, hrubším vzorom plášťov pre lepšiu
priľnavosť v teréne.
Mestské bicykle
Tieto bicykle neboli pred časom tak rozšírené ako dnes. Naši zákazníci majú
neustále väčší záujem o bicykel ako dopravný prostriedok. Význam mestského
bicykla netreba ani laikovi podrobne predstavovať. Nechajte svojho
plechového miláčika doma a oddajte sa slobode pohybu naprieč parkom, stresu za
volantom ste si už užili dosť! Ponúkame mestské bicykle mnohých typov, od
základných s jedným prevodom po prevodovky v náboji, s blatníkmi či bez nich, s
kolesami s rozmermi 26''alebo 28''. Pre mestské bicykle je typická
jednoduchosť vzhľadu, hladšie plášte, pohodlný vzpriamený posed, kryty reťaze
pre možnosť jazdy v civilnom oblečení.
Elektro bicykle
Najnovšia kategória bicyklov na trhu. Tieto bicykle sú
vhodné pre starších cyklistov, prípadne na každodenné dochádzanie do práce.
Pomáhajú do kopca, takže jazdec vydrží viac a má tiež väčsší pôžitok
z výletu.
Cestné bicykle
Tieto sú určené na športovú a pretekársku jazdu na ceste. Hovorí sa, že
cyklistika je len jedna ... Tí, ktorí okúsili kúzlo cestného bicykla o tom
vôbec nepochybujú, asi na tom niečo bude. Tiež cestné bicykle sa líšia
osadením, geometriou, kvalitou rámu. Lacnejšie bicykle v cenách okolo
600-800 Euro bývajú viac orientované na komfort, pohodlie. Drahšie cestné
bicykle sú zamerané na športovú cyklistiku. Majú dlhší posed a rýchlosť z nich
doslova vyžaruje. Pri cestných bicykloch je vidieť obrovský technologický
pokrok spracovania materiálov. Špičkové bicykle vážia okolo 6-7kg pri zachovaní
neuveriteľnej tuhosti. Vďaka vývoju však dokážu ponúknuť nebývalý
komfort. Charakteristické sú 28''kolesá, hladké plášte a nízko položené
zahnuté riadidlá (barany). Trh ponúka aj Fitness bicykle, ktoré sú od
cestných odvodené a líšia sa hlavne rovnými riadidlami. Posed na týchto
bicykloch je vzpriamený a sú pohodlnejšie.
BMX & FREESTYLE bicykle
Veľmi obľúbené bicykle najmä medzi mládežou. Vyjadrujú svojim poňatím určitý
životný štýl. Sú skonštruované pre jazdu na rampách. Skoky a triky sa na
žiadnych iných bicykloch nedajú kvôli geometrii vykonávať lepšie. Majú
zosilnené ráfiky väčšinou 20''. Môžeme sa však stretnúť i s 26''variantmi
odvodenými z horských bicyklov. Tieto bicykle si vystačia s jedným prevodom.
Často mávajú jednu alebo žiadnu brzdu kvôli predvádzaniu trikov, predná brzda
by vadila pri pretáčaní riadidiel tzv barspin.
Dámske bicykle
Dámske bicykle sú dostupné vo všetkých uvedených kategóriách. Sú plne
prispôsobené ženám s ohľadom na inú stavbu ženského tela. Majú odlišnú
geometriu rámu (kratšie, nižšie položenú), tenšie madlá, odlišne tvarované
sedlá, mäkšie pružiny vo vidliciach kvôli menšej váhe. Samozrejmosťou je aj
dizajnové prispôsobenie ženám ...
Detské bicykle
Bicykle pre začínajúcich cyklistov sú prispôsobené potrebám detí. Majú kryty
reťaze, pre najmenších sú k dispozícii pomocné kolieska (vo veľkostiach 12''a
16''). Výber bicykla (veľkosť v palcoch 12/16/20/24) tu na rozdiel od
bicyklov pre dospelých znamená priemer kolies, nie veľkosť rámu. Na výber sú v
chlapčenských a dievčenských prevedeniach. Veľkosť detského bicykla je
potrebné starostlivo zvážiť, neodporúčame nákup výrazne väčších kolies rodičom
zastávajúcim názor, že do veľkosti bicykla dieťa dorastie.
Nosnosť bicyklov
Orientačná nosnosť horských, cestných a krosových bicyklov
je do 120kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140kg. Nosnosť detských
bicyklov s priemerom kolesa 12 "až 16" je cca 50kg, detských bicyklov
s priemerom kolesa 20 "je 80kg a detských bicyklov s priemerom kolesa
24" až 100kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.
Hmotnosť bicyklov
Hmotnosť bicyklov pre väčšinu cyklistov asi nebude príliš
podstatná, ale je dobré si ju aspoň vopred zistiť. Hlavne u detských bicyklov
pre menšie deti dávajte prednosť ľahším bicyklom. Hmotnosť bicykla ovplyvňuje
hlavne použitý materiál rámu. Bežná hmotnosť pri horských a krosových bicyklov
sa pohybuje okolo 13-15kg. Pri cestných bicykloch je to pod 10kg. Hmotnosť
detských bicyklov je veľmi rôzna.
Aký vybrať materiál rámu
K výrobe rámu sa používa niekoľko materiálov, ktoré sa líšia
hmotnosťou, tak aj pevnosťou a cenou.
Hliník - bicykle s hliníkovým rámom sa označujú
Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníku a prísad, ktoré
vylepšujú vlastnosti samotného hliníku. Hliník je, ako je známe, mäkký a ľahký
materiál, čo sú jeho hlavné výhody. Nevýhodou je však jeho minimálna pružnosť.
Alu rámy sú dnes suverénne najrozšírenejším materiálom používaným pri
výrobe rámov.
Karbón - momentálne najlepší a najdrahší
materiál, z ktorého sa rámy vyrábajú. Je veľmi pevný a ľahký. Vzniká kladením
vrstiev karbónové tkaniny, ktorá sa pri vysokom tlaku speká. Má vysokú
pružnosť, popri tom aj pevnosť.
Oceľ - oceľové rámy majú označenie hi-ten alebo
CrMo. Výhodou týchto rámov je veľká pružnosť a zároveň nízka cena. Nevýhodou je
potom vyššia hmotnosť. Dnes tento materiál nájdete len na lacnejších
a detských bicykloch, alebo na bicykloch BMX a Freestyle.
Akú vybrať vidlicu
Odpružená vidlica je vhodná iba na bicykloch, pri ktorých je
očakávané použitie v teréne. V prípade cestných bicyklov je odpruženie
samozrejme nežiaduce. Dnešným štandardom je odpružená predná vidlica, ktorá
dokáže príjemne vypružiť nerovnosti terénu. Väčšina lepších odpružených
predných vidlíc má možnosť odpruženie uzamknúť (lock out). Táto možnosť sa hodí
v prípade, že často striedate cestu s terénom.
Vidlice sa delia na pružinové a vzduchové. Ľahšie a drahšie sú
vidlice vzduchové.
V prípade, že máte náročnejšie požiadavky na odpruženie, môžete siahnuť
po celoodpruženom bicykli. Tieto bicykle sú vhodné do najnáročnejších
terénov. Celoodpruženosť a kvalita bicykla sa samozrejme odrazi na vyššej cene.
Detské bicykle
Priemer kolies |
Vek dieťaťa |
Výška postavy (cm) |
12 " |
2 – 4 rokov |
90 - 110 |
16 " |
3 – 6 rokov |
100 - 125 |
20 " |
5 – 9 rokov |
105 - 135 |
24 " |
8 – 12 rokov |
115 - 155 |
26 " |
nad 9 rokov |
Nad 130 |
Približná a všeobecná tabuľka určenia veľkosti bicykla podľa
výsky postavy.
Výška postavy (cm) |
Horské bicykle (palce) |
Krosové bicykle (palce) |
Cestné bicykle (cm) |
150 až 155 |
13 - 15 " |
15 " |
49 |
155 až 160 |
15 " |
16 " |
52 |
160 až 165 |
15 - 17 " |
17 " |
52 |
166 až 170 |
17 - 18 " |
17 - 18 " |
52 - 54 |
171 až 175 |
17 - 18 " |
18 - 19 " |
54 - 56 |
176 až 180 |
18 - 19 " |
19 - 20 " |
56 |
181 až 185 |
29 - 20 " |
20 - 21 " |
56-58 |
185 až 190 |
20 - 21 " |
21 - 22 " |
58-60 |
190 až 195 |
21 - 23 " |
22 - 23 " |
60-62 |
Všetky tieto údaje sú orientačné. Radi vám poradíme osobne
na predajni alebo telefonicky.